Czy dobrze zaprojektowana strona internetowa zatrzyma użytkownika na dłużej?
Z pewnością jest to jeden z powodów, aby zatrzymać użytkownika u nas na dłużej. Jednak czy ładny, nowoczesny projekt jest zawsze dobry? Niekoniecznie – ładny nie zawsze znaczy dobry.
Pamiętajmy, że strona internetowa ma być naszą wizytówką, ma reprezentować naszą firme w internecie, najlepiej by była z nim utożsamiona, a przede wszystkim spójna – co jest bardzo ważne w budowaniu brandu firmy. Skoro strona być naszym reprezentantem to powinna robić to dobrze.
Współczesny człowiek jest zabiegany, nigdy nie ma czasu. Jak możemy taką informację wykorzystać w projekcie strony? Projektować strony gdzie wszystko jest łatwo dostępne, gdzie informacje, które interesują potencjalnego klienta są zawsze na wierzchu. W innym przypadku potencjalny klient bardzo łatwo się zniechęci – nie będzie dalej szukał na naszej stronie czegoś, czego nawet nie wie czy znajdzie, co finalnie będzie miało negatywny skutek, gdyż takimi działaniami narażamy się na jego utratę.
Jaka więc powinna być strona, by trafiła w naszego odbiorcę? Przede wszystkim przemyślana, użyteczna czyli taka, która nie pozwoli użytkownikowi na bezsensowne błądzenie po niej, w szukaniu niewiadomego. Kolejnym ważnym czynnikiem jest dobrze zaplanowane przyciski CTA (Call to Action), np. „Kup teraz”. Strona powinna być przejżysta, informacje o biznesie są dobre, ale wszystko w granicach zdrowe rozsądku. Nie należy za bardzo przesadzać z treścią. A gdy jesteśmy już przy treści, ważne by była ona ciekawa, a co za tym idzie od początku zaciekawiła naszego odbiorcę. Ważnym elementem, aczkolwiek nie związanym ze strefą graficzną jest szybkość ładowania strony – obrazki powinny być dobrze zoptymalizowane. Kolejnym ciekawym pomysłem jest live chat zainstalowany na stronie co pomoże utrzymać kontakt z klientem lub dopowiedzieć na nurtujące go pytania, lub takie, na których nie znalazł odpowiedzi w innych sekcjach.
Wracając jednak do designu strony internetowej, musimy pamiętać, że obecnie bardzo duża część internetowych użytkowników, naszych obiorców, czy potencjalnych klientów w większości czasu korzysta ze smartfona – wygoda, szybkość. Jaki ma to skutek na projekt strony? Bardzo ważny – musi być responsywna. Projektując już Stronę Główną, musimy myśleć już o RWD.
WCAG – czyli jak projektować stronę by była dostępna dla każdego?
WCAG to wytyczne dotyczące dostępności treści na stronach internetowych.
Jedną z ważniejszych rzeczy, o których musimy pamiętać przy WCAG jest kontrast, powinien on być duży, tak aby osoby z wadami wzorku bez problemu mogły zapoznać się z treściami. Kolejnym ważnym elementem są rozmiary fontów – nie mogą być one za małe gdyż może sprawić problemy w czytelności.
Obecnie obowiązkowe na każdej witrynie i aplikacji publicznej, warto jednak powoli wdrażać ją także u siebie.